Vann er det absolutt viktigste næringsstoffet for kroppen vår. Det inngår i enhver funksjon i kroppen. Du kan overleve i 5 – 7 uker uten mat, men en normal voksen person overlever ikke i mer enn 5 dager uten vann.

      ca. 70 % av kroppen består av vann

      ca. 75 % av musklene dine består av vann

      ca. 85 % av hjernecellene dine består av vann

      ca. 82 % av blodet ditt består av vann

      til og med skjelettet ditt inneholder mye vann – ca. 25 %

Mange mennesker drikker aldri vann. Noen liker ikke smaken av vann, noen er aldri blitt fortalt hvor viktig det er å drikke det. Kanskje foreldrene ga dem juice, brus, melk – alt mulig annet enn vann. Derfor drikker mange den ene koffeinholdige eller sukkerbaserte drikken etter den andre i løpet av en vanlig dag. Mange mennesker lever i en lett dehydrert tilstand med forskjellige irriterende symptomer uten å være klar over det. Alt fra hodepine, leddsmerter og halsbrann. Det kan være tegn på at kroppen roper etter vann. Å drikke tilstrekkelige mengder av den rette typen vann vil gjøre mer for å bedre helsen din enn noe annet du kan foreta deg.

Vann spiller en avgjørende rolle i regulering av kroppstemperaturen, transport av næringsstoffer og oksygen til cellene, fjerning av avfallsstoffer, polstring/beskyttelse av leddene og beskyttelse av organer og vev. Det har også en positiv innvirkning på vektreduksjon.

Hvor mye vann bør du drikke pr. dag? Anbefalingene varierer, men mellom 1 – 1,5 vann i væskeform er ofte anbefalt. Vi må også huske at vi får mye vann i oss gjennom frukt og grønnsaker.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *