Styrketrening kan virke positivt på en rekke fysiologiske og mentale prosesser hos friske personer og dermed forebygge sykdomsutvikling. Ved økende alder ser vi en reduksjon i muskelmassen og muskelfunksjonen dersom de daglige aktivitetene ikke setter store nok krav til muskelstyrke.

Styrketrening er også en viktig del av treningsopplegget ditt når skal gå ned i vekt. Hovedårsaken til dette, er at muskler er svært aktivt vev, det vil si at musklene dine forbrenner langt flere kalorier enn for eksempel fettvev gjør. Dette gjelder både når du er fysisk aktiv og når du hviler. Styrketrening hjelper deg til å forbrenne flere kalorier når du slapper av.

Nedenfor skal vi kort prøve å forklare hva som skjer med kroppen når du trener styrketrening. Du blir sterkere, men hvorfor?

  • Hva er en muskel?

Muskler er kjøtt som stort sett består av proteiner. Muskelproteinene fungerer slik at de tar tak i hverandre og krabber bortover, slik at knoklene våre beveger seg. Jo flere slike proteiner som kan ta tak i hverandre i en muskel, jo sterkere blir vi. Det er omtrent som en tautrekkingskonkurranse; jo flere personer som er med og trekker i tauet, jo sterkere blir laget.

Når vi trener styrketrening vokser muskulaturen ved at cellene inni musklene øker i størrelse. Muskelcellene øker i størrelse fordi mengden tautrekkings-proteiner øker – mer protein tar plass i muskelen og vi blir i stand til å løfte litt tyngre.

  • Musklene styres av nerver

I tillegg til at muskelen blir større, forandres også nervesystemet ved styrketrening. Nervetråder fra ryggmargen har kontakt med alle kroppens muskler og muskelceller. Ved å sende signaler gjennom disse nervetrådene bestemmer hjernen hvilke muskler som hjelpe oss å utføre alle de bevegelser vi måtte ønske, for eksempel å løfte handleposene, bære et barn, starte påhengsmotoren etc.

Når vi trener styrketrening, trener vi også nervesystemet slik at hjernen vår blir enda flinkere til å ta kontakt med og få med seg musklene når vi skal gjøre ulike bevegelser. Du husker kanskje hvor vanskelig det var å lære seg å sykle eller å stå på ski når man var mindre? Årsaken til vanskelighetene var at hjernen og nervesystemet ditt ikke hadde lært seg bevegelsene.

Hjernen og nervesystemet visste ikke hvilke muskler som skulle brukes for å gjøre bevegelsene riktig. Du husker sikkert også hvor mye flinkere du til slutt ble til å sykle og gå på ski? Det var fordi du trente på å gjøre bevegelsene mange ganger og dermed lærte du også hjernen og nervesystemet til å kontakte og bruke de riktige musklene på riktig måte og til riktig tid. Den samme læringseffekten får man også av å trene styrke. Nervetrådene blir flinkere til å kontakte alle musklene som kan hjelpe oss til å løfte så tungt vi kan.

  • Styrke = Muskler og nerver i samarbeid

En kombinasjon av endringer både i muskulaturen og nervesystemet fører til at du blir sterkere når du trener styrketrening. I de første 6 – 12 ukene av styrketreningen er det først og fremst en forbedring av nervesystemet som fører til at du blir sterkere. Etterhvert er det forandringer i muskulaturen (størrelsen) som gjør at du blir enda sterkere. Det er derfor viktig at du varierer styrkeøvelsene, slik at du hele tiden skjerper nervesystemet.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *