Få et nytt perspektiv på tilværelsen

Konsentrert oppmerksom – eller Mindfulness –  er å lære seg å leve i øyeblikket. Perspektivendring  er å lære seg å se fortiden, nåtiden og fremtiden i et positivt lys. Teknikken går ut på at man flytter fokuset eller oppmerksomheten fra nåværende ståsted for å prøve å se en annen person eller en situasjon fra et nytt perspektiv.

Har du noen gang stått på hodet eller slått hjul? Hvis så, så vet man at verden ser helt annerledes ut. Verden har ikke forandret seg, men perspektivet vårt har.

Perspektivendring eller reframing, er et prinsipp beskrevet av psykologen Albert Ellis. Han utviklet en metode som kalles «Rational Emotive Behavior Therapy» for å hjelpe mennesker til å bytte ut irrasjonelle og fornuftsstridige tanker, meninger og oppfatninger med rasjonelle og realistiske utsagn. Når negative tanker plutselig dukker opp i hodet ditt, så Ellis, skal du utfordre og evaluere dem. Ikke automatisk godta dem. Enhver tanke du tenker gir ringvirkninger i hele deg – både din fysiske kropp og ditt følelsesliv.

Et ordspråk sier – Et klokt sinn er en kilde til liv. Kanskje vi kan «stå litt på hodet» og se på verden på en ny måte? Tenk på hva du tenker på og se hva som er bra for deg.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *