Brekkestranda Fjordhotel og NY GIV Senteret inviterer til

NY GIV Weekend

en helg med avspenning, inspirasjon og påfyll

6 – 8 september 2019

Du ønskes velkommen til en helg fylt med inspirasjon og påfyll i fredfulle omgivelser i Gulen, rett ved fjorden. Bli med på en inspirerende helg for kropp og sjel, hodet og hjertet. Vi lover deg inspirerende foredrag, yoga og avspenning, treningstimer, god mat for mer energi og bedre helse, turer i vakre naturomgivelser og mye mer.

Hvorfor skal du velge denne helgen? Det finnes jo mange slike helger, så hvorfor skal du velge akkurat denne?

Jo, fordi du vil bli inspirert! Inspirert gjennom bevisstgjøring på deg selv, gode yogatimer, utfordre din styrke med Basis Ball Center Core, høre foredrag som vil gi deg inspirasjon og innsikt, lære om kosthold og ernæring og samtidig få lov å være med å lage maten selv – det vi kaller «hands on» læring!

Du vil her få muligheten til å få på påfyll selv og gi påfyll til mange andre flotte mennesker. Og ikke minst – dra inn energi i fantastiske naturskjønne omgivelser. Dette blir ditt avbrekk fra hverdagen som gir deg mulighet til å puste inn og leve fullt ut.

Her er presentørene som skal bidra til at denne helgen skal inspirere deg:

Anita Tuft Buanes

Anita er offentlig godkjent sykepleier (2000) med videreutdanning i veiledningspedagogikk (2009) og motiverende samtale (2013), fordypningskurs i traumeforståelse og behandling (2015) og holder på med spesialisering i behandling og rehabilitering av alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser.

Hun har en variert yrkeserfaring som sykepleier fra arbeid med unge fysisk funksjonshemmede på døgnpost, sykepleie til eldre og demente i sykehjem og hjemme, på ortopedisk avdeling på sykehus og har de siste 9 årene arbeidet i fagområde psykose på distriktspsykiatrisk senter.

Hun har 20 års erfaring fra treningsbransjen som gruppetreningsinstruktør i mange forskjellige gruppekonsepter.

Sidsel Faye Warberg

Sidsel er Profesjonell Coach med over 30 års erfaring innen Fysisk aktivitet og helse og kostholdsveiledning.  Hun er Gründer av NY GIV Senteret og konseptet NY GIV Fysisk og Mental Trening. Hun har også bakgrunn i ledelse og har jobbet med Relasjonsledelse, Relasjonskompetanse- og utvikling, samt Personlig Trener og treningsinstruktør. Hun er Redcord Active Specialist og vil i løpet av helgen tilby Weak Link testing i Redcord slynger.

Som Fysisk og Mental Trener har hun fokus på bevisstgjøring for å finne tiltak for positiv endring, utvikling og vekst. Hun ønsker å bidra til å inspirere mennesker til å motivere seg selv til å finne en god balanse i livet slik at livet berikes for en selv og andre.

Silje Helle-Hansen

Gründer og helsecoach med bakgrunn som Fysioterapeut, Kostholdsveileder, Personlig Trener og treningsinstruktør, og 20 års erfaring innen arbeidet med kostholds- og livsstilsveiledning. Silje har en brennende interesse for å hjelpe mennesker med helsefremmende livsstilsendring, spesielt i forholdt til optimal ernæring og lederutvikling. Silje utvikler kostholdskurs og livsstilsendringskurs, samt utdanner andre innen helse- og livscoaching gjennom egen bedrift. Hun har en sterk lidenskap for å formidle viktige prinsipper for et sunt liv for både kropp og sjel, og er en profesjonell og kunnskapsrik person med brennende interesse for å inspirere mennesker og familier til bedre helse.

Program NY GIV WEEKEND:

ANITA BUANES

FOREDRAG  Hva skjer i en «opptrekt» kropp? 45-60 min

Hvordan påvirker langvarig stressbelastning kroppen og hvilke innvirkning har det både på hormonsystemet vårt, aktiveringen i kroppen og hvordan påvirker det vår hjerne? Og hva er sammenhengen på hvordan vår kropp, sinn og følelser/reaksjoner kan aktiveres/lukkes? Anita lærer deg teknikker gjennom yoga, avspenning og meditasjon slik at du kan «sette bremsen på».

 

YIN YOGA 60-90 min

Bindevevsyoga som balanserer hele deg. En rolig og terapeutisk yogatime som gir avspenning. Yogastillingene holdes over tid (3-5 min) for å åpne og tøye bindevev, dyp muskulatur og ledd/leddbånd. Dette får deg til å gi slipp på spenninger og du får økt energi.

Dynamiske overganger fra stilling til stilling for å styrke kjernemuskulatur.

Yin Yoga passer for alle. Timen avslutter med avspenning og pustemeditasjon.

 

MEDISINSK YOGA Ved stressrelaterte plager/stress og utbrenthet 60- 90 min

Dette er en yogatime som passer alle og spesielt deg som opplever stress i hverdag, på jobb eller har stressrelaterte plager som for eksempel høyt blodtrykk, indre uro, muskel- og skjelettplager, utmattelse og utbrenthet.

Øvelsene tilpasses den enkelte deltaker.

Her blir du kjent med et program der vi kontrollerer pusten vår til det lange dype åndedraget, som er en måte å «bremse» stressresponsen i kroppen. Vi gjør beroligende fysiske øvelser, pusteøvelser og timen avslutter med kroppsscanning, avspenning og meditasjon.

Litt mer om medisinsk yoga:

Siden 1997 har medisinsk yoga vært brukt i klinisk og terapeutisk behandling i ulike forsknings- og rehabiliteringsprosjekter. Det er gjennom forskning utviklet spesifikke sekvenser og programmer spesielt i forhold til disse plagene:

–        Hodepine/migrene

–        Høyt blodtrykk

–        Stress i hverdag og på jobb

–        Muskel- og skjelettplager

–        Søvnproblemer

–        Fordøyelsesplager

–        Stress og utbrenthet

Er du helt frisk, kan medisinsk yoga gi deg økt bevissthet, stabilitet, ro, harmoni og balanse. Fysiske øvelser og stillinger kombineres med puste- og konsentrasjonsteknikker.

Yogaprogrammene kombinert med de dypvirkende meditasjonene har en balanserende effekt både kroppslig, mentalt og emosjonelt. Også svært utmattede og kronisk syke kan delta i utøvelsen av medisinsk yoga.

Yoga for alle

Det finnes et stort antall yogaretninger og det kan derfor være vanskelig å orientere seg i hva som vil passe for deg. Om man ser på ulike stillinger som blir posert på for eksempel sosiale medier kan man gjerne trekke seg og tenke at yoga kun er tilpasset de atletiske, fleksible og sterke unge, friske kroppene.

Anita forsøker å gjøre yoga tilgjengelig for alle og sier at enkelt forklart kan yogaretninger på den ene siden ha en sterk fysisk forankring og disiplin der fokuset går fra «utsiden og inn» der hovedhensikten kan være å styrke kroppen fysisk, øke kroppskontakt og kroppsbevissthet. På den andre siden har vi de mer frie, avspennende og meditative yogaretningene der fokuset går fra «innsiden og ut» som er en yogapraksis som passer spesielt godt ved stressrelaterte plager og sykdommer, stivhet, spenninger og smertetilstander. Den medisinske yogaen, klassisk yoga og yin yoga hører til her.

 

SIDSEL FAYE WARBERG

Pust inn og strekk

Våkne opp til lyden av bølger som slår mot strand og Pust inn dagen mens kroppen strekkes til å våkne litt mer og gjøre seg klar for dagen.

Mentalt Sterk

Hvis våre tanker – fra vi står opp om morgenen – var en film, hvordan ville denne filmen se ut?
Hva du tenker preger din dag, din helse, dine relasjoner, ditt liv. Det er mulig å ha en god og balansert mental helse. Gjennom bevisstgjøring av egne tanker og tankeprosesser, kan du endre det som er nødvendig. Ingen ønsker å være kontrollert av tidligere hendelser og valg som preger livet negativt. For å bedre, kan du lære deg hvordan du bevisst kan velge nye tankesett. Dette krever bevisstgjøring og vilje til endring.
Endring og forandring er noe av det vanskeligste vi mennesker møter. Men forandring og endring er uunngåelig. Det er blitt sagt at den eneste som liker endring er et spedbarn med våt bleie! En grunn til at mennesker ikke liker endring, er at man blir komfortabel og blir vant med tilværelsen. Man blir vant til jobb, venner og sosiale relasjoner, hvor man bor m.m. Og selv om det ikke et godt sted eller det beste stedet, oppleves det som greit fordi det er kjent. For å endre på noe, kreves det vilje og innsats, men uten endring blir det ingen utvikling eller fremgang.
Å endre tankemønstre er mulig. Du kan faktisk selv bestemme hva du vil tenke. Det gjør du jo allerede. Du kan endre til gode, oppbyggende tanker. Og hvordan du tenker påvirker din hjerne og i dag er det flere studier som viser at en frisk hjerne er viktig for en god helse.
«Mentalt Sterk» vil hjelpe deg å forstå bedre hvordan tankene dine påvirker dine følelser, og hvordan du kan du bruke dine tanker og følelser til å gjøre deg sterkere og ikke svakere. «Mentalt Sterk» er et lite bidrag til å hjelpe deg på veien til å endre tankemønstre. Det vil gi deg enkle verktøy å trene på – ja, trene på. Dette er akkurat som å trene en muskel.
Du kan trene deg sterk – fysisk og mentalt – du kan trene deg Mentalt Sterk!

Tilstede i eget liv

Du er den personen du ikke kommer bort fra. DU er overalt der DU går. Da er det stor fordel at du trives med deg selv, er glad i deg selv og er Tilstede i eget liv.

Vi kan lett blir dradd fra mange kanter. Mange andre mennesker, oppgaver, forpliktelser, gjøremål m.m. som tar vårt fokus. Vi kan leve mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag, mandag…. uten å være Tilstede. Vi har vel alle sagt noe som – «jeg gleder meg til når……..» (prikkene kan du fylle inn selv). Men når er når? Hva med NÅ. Er vi tilstede NÅ?

Tilstede i eget liv skal bidra til bevisstgjøring på endringer du selv må ta for være tilstede i hverdagen, og nyte det og være glad for det som hverdagen og ditt liv inneholder.

Redcord Weak Link testing

Redcord slyngetrening er en unik og effektiv form for funksjonell trening i ustabile slynger med kroppen som motvekt. Dette gir gode resultater for alle som vil forbygge skade, motvirke smerte eller yte mer.

Med Redcord slynger kan du trene allsidig og overalt, hjemme, utendørs og på reise.

–        Passer for alle, uansett alder, nivå og fysisk form

–        Tidseffektivt, tren hele kroppen med få og enkle øvelser

–        Lett å tilpasse ulike treningsnivå

Redcord slyngetrening er basert på teorien om:

–        Myofascial kjeder, Nevromuskulær kontrol og funksjonell styrke

–        Lokal og global muskel systemer, core/kjerne control og funksjonell fremmende øvelser

Redcord Weak Link Testing vil vise svakheter/dysfunksjon i det muskulære systemet som kan bidra til smerter og/eller mindre kraft i muskulatur som kan føre til feilbelastninger.

SILJE HELLE-HANSEN

Bedre helse ved å lytte til våre forfedres ernæringsvisdom (Lørdag).

Folk flest er klar over at kosthold påvirker helse. Men mange opplever likevel ikke ønsket resultat til tross for iherdig innsats. Flere såkalte «sunne» måter å spise på kan redusere stoffskiftet og gjøre at vi kommer i ubalanse eller får mangel på viktige næringsstoffer. I dette foredraget vil Silje avlive utbredte, men uriktige kostholds myter. Silje vil vise hvordan du kan gjenopprette balansen og optimalisere kostholdet ditt for bedre helse og mer energi.

Du vil lære hvordan du kan bygge opp et velfungerende tarmsystem og fordøyelse, en god celle funksjon, reversere din biologiske alder og forebygge eller reversere livsstilssykdommer.

Hvorfor alderen ikke fører til redusert energi, og hvordan du kan gjenvinne energi uansett alder!

Dette foredraget bygger videre på lørdagens foredrag. Her vil Silje gå igjennom hvorfor mange såkalte sunne og veldig populære måter å spise på, faktisk kan ha motsatt effekt av det man ønsker. Silje går igjennom hvorfor kaloritelling, lange treningsøkter og fettfattig kosthold er MOT sin hensikt for å gå ned i vekt! Silje går også gjennom hvordan man bør trene etter fylte 35 år for å samarbeide med hormonene, og ikke motarbeide dem. Garanterer mange «a-ha» opplevelser og praktiske tips som kan forandre energien og livsgleden.

WORKSHOP MATLAGING(koster kr. 150,- per.pers):

LØRDAG:
Litt gjennomgang av teorien rundt surdeigsbaking, så lager vi surdeigsbrød med urkorn – og alle får med seg sin egen surdeigsstarter.

Vi lager også 3 forskjellige SUNNE sjokolade desserter som vi kan kos oss med på lørdagskvelden.

SØNDAG:
Litt gjennomgang av teorien rundt fermentering, så lager vi fermentert salsa og fermentert ketchup. Alle får med en liten krukke hjem som kan fermentere ferdig på kjøkkenbenken.

Til stutt lager vi Kombucha (fermentert te som er veldig godt for magen) – alle får med sin egen «scoby» så de kan lage kombucha hjemme.


Basis Ball Center Core ®

BasisBall CenterCore® er en effektiv basistime som har fokus på kjernemuskulatur, som skal sikre grunnlaget for en sterk og funksjonell kropp.

Pris NY GIV Weekend:

Kr. 2.750,- pr. person for helgen i delt rom

Kr. 2.950,- pr. person for helgen i enkelt rom

Påmeldingsfrist: 24 august 2019

Inkluderer:

  • Overnatting
  • Frokost lørdag og søndag
  • Lunsj lørdag og søndag
  • Middag fredag og lørdag
  • Alle timer, foredrag og workshops

For at påmeldingen skal bli korrekt, les følgende opplysninger: 

  1. For å melde seg på, betaler man et depositum på 750,- pr. person. Dette gjøres til kontonr. 1644.32.02009. HUSK å merke med Navn og NY GIV Weekende 6-8/9.
  2. HUSK å velge riktig romtype, ut i fra hvor mange deltagere som skal bo på rommet. (F. eks: 1 deltager – Enkeltrom for 1 person, 2 deltagere – dobbeltrom for 2 personer osv).
  3. Deltagerne mottar en påmeldingsbekreftelse på epost.

Avbestillingsbetingelser:

Ved avbestilling før 6 august 2019: Tilbakebetaling av depositumet minus 250,- pr. person i administrasjonsgebyr

Ved avbestilling etter 6 august 2019: Depositumet vil ikke bli refundert

Ved avbestilling etter 1 september: Hele beløpet for helgen vil bli belastet

Påmeldingsskjema: 

Send us mail