Du er den eneste personen du ikke kommer bort fra! DU er overalt der DU er. Da er det en stor fordel at du trives med deg selv og gjør gode valg for at DU skal ha det bra.

Vi kan alle ønske at livet var annerledes. At vi så annerledes ut, hadde en annen utdannelse, hadde en annen jobb, bodde et annet sted. Vi har vel alle hørt setninger som «dersom bare jeg var…..», «dersom bare jeg hadde…..», «skulle ønske at…..», «hvis bare…..». Slike uttrykk og setninger fører kun til nedstemthet, dårlig humør og i verste fall misunnelse. Disse sinnstemminger og holdninger fører sjelden noe godt med seg. Men heldigvis, vi kan velge hvordan vi vil tenke!

Mange mennesker bruker mye tid på å fokusere på vår fysiske helse og fysiske styrke – enten ved å trene på treningssenter, ta en joggetur, drive med Yoga – men vi glemmer å sette av tid til å trene på å være «Mentalt Sterk». Men sinnet vårt er kontrolltårnet i livet. Det er kilden til alle våre tanker, ord, holdninger og handlinger. Når våre tanker og tankesett er usunn, blir livet også usunt – selv om vi trener 7 dager i uken.

Det er så utrolig viktig å bruke tid på å trene oss på Mental Styrke, for mental styrke og utholdenhet vil hjelpe oss når vi opplever tøffe og vanskelige tider og gi oss en bedre følelse av glede og tilfredshet i hverdagen.

Her er noen enkle tips på hvordan du kan trene på Mental Styrke:

–        Vær takknemlig!

Når livet oppleves hardt å leve, kan det være vanskelig å se forbi situasjonen og også huske det som vi kan være takknemlig for – vi har alle vært der. Men når vi velger å fokusere på å være takknemlig, vil vi øke for evnen til å løfte blikket, bruke fantasien, løfte vår total helse og øke vår evne til å se løsninger. En takknemlig holdning vil føre til at livet føles absolutt verd å leve. Det starter med en tanke som vil føre til positive ringvirkninger som gir styrke, glede og utholdenhet.

Trenings tips: bruk neste uke på å observere og notere hva du kan være takknemlig for. Skriv det ned slik at du lettere kan minne deg selv på det.

–        Forvent gode ting!

Kropp og sinn hører sammen. Det finnes flere gode og forskningsbaserte studier som beviser sammenhengen med hva og hvordan vi tenker, og hvordan det påvirker våre valg og også vår fysiske helse.

Når man har en forventningsfull innstilling, kan vi oppleve at faktisk gode ting skjer. Vi kan trene oss til å ha gode forventninger og det vil påvirke vår mentale og fysiske helse på en positiv måte.

Det samme kan sies om det motsatte. Vi har vel alle tenkt eller hørt uttrykket: «det går aldri!», «dette får jeg aldri til!». Dette fører til og underbygger mer frykt. Frykt lammer. Og når vi fokuserer på frykt, er sannsynligheten for at det ikke går bra mer til stede enn om vi har gode forventninger og håper på bedre ting.

Trenings tips: Spør deg selv: Hva forventer jeg skal gå bra? Hvorfor det? Hva forventer jeg skal gå dårlig? Hvorfor det? Skriv ned. Reflekter over hva som preger dine forventninger og hvordan du kan endre de til å ha gode og håpefulle forventninger.

–        Velg glede!

Glede er et valg.  Glede er sjelden jubel, men mer en god følelse av tilfredshet. Å juble og rope høyt av glede er viktig når det føles riktig, men å kjenne tilfredshet i hverdagen beriker mer.

En glad holdning til livet gjenspeiler indre tilfredshet. Det er gleden av at du lever et meningsfullt liv og viser din evne til å fokusere på det positive og etablere og pleie gode relasjoner. Det er ikke at alt rundt deg går godt og er alltid positiv; det er din holdning og hvordan du innstiller tankene dine. Hjernen din fungerer mye bedre når man velger glede istedenfor mismot når man opplever utfordringer.

Trenings tips: Latter og lek er herlige måter å redusere stress og øke glede. Sett av tid til lek og latter. Se morsomme filmer, les gode vitser og historier, finn frem spill og lek med familien. Både kropp og sinn styrkes når gode følelser får lov å prege deg.

–        Stå på!

Utfordringer KAN få frem det beste i oss. Det er faktisk vi som bestemmer. Å overvinne utfordringer gir en følelse av glede og tilfredshet, og mental trening gjennom bevisst tenking og læring styrker sinnet slik at vi lettere kan møte nye utfordringer.

Trenings tips: Finn nye måter å utfordre sinnet og tankene dine. Les en ny bok, lær deg et nytt språk, lær nye dansetrinn og eller lær deg en ny fysisk aktivitet. Det hjelper deg å forstå og huske på at du kan takle nye situasjoner når de oppstår.

Det er så viktig å huske at våre tanker kan bedre vår indre fred, vår helse, vår utholdenhet og styrke. Mental styrke preger alle områder i livet og gir oss evne og vilje til å drømme mer og utrette nye ting.

Du kan trene deg MENTAL STERK – et steg av gangen.

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *